sunnuntai 28. elokuuta 2016

Aivastuttavaa lankaa

Minulle ei ole koskaan tullut yhdestäkään langasta allergisia oireita - ennen kuin nyt. Olen neulonut monia eri lankoja useamman vuoden ajan, eikä yksikään ole saanut minua aivastelemaan ja nenääni vuotamaan. Nyt kuitenkin löytyi se poikkeus, nimittäin Novitan 7 Veljestä -langan vaaleanvihreä väri, nimeltään Papu. Muita seiskaveikkoja neuloessani näin ei ole kuitenkaan onneksi käynyt. Vielä sukkia päätellessä ja valokuvatessakin nenäni ärsyyntyi niiden villaisuudesta, joten tällä kertaa täytyy tyytyä tällaisiin pikaräpsy-kuviin. 

Muutaman päivän ajan olen aivastellut ihan hullun lailla aina, kun istahdan sohvalle ja alan neulomaan. Aikaisemmin näin ei ole koskaan käynyt, joten allergiaoireeni johtuvat mitä ilmeisimmin tästä langasta tai aineesta, jolla se on värjätty. Lanka ei ole sen karheampaa tai pölisevämpää, kuin muutkaan neulomani langat, tuoksu tosin on himpun verran villaisempi kuin muissa seiskaveikkakerissä. 



Onneksi kuitenkin sain nämä villasukat neulottua loppuun. Niiden oli tarkoitus olla tämän vuoden ensimmäiset valmistuneet joululahjavillasukat, mutta nyt mietityttää, että voiko joululahjaksi antaa villasukkia, joiden lanka saa nenän vuotamaan ja silmät kutiamaan? Eihän näitä oireita välttämättä sukkien saajalle tule. Mitä mieltä te tästä olette? Oletteko koskaan antaneet lahjaksi sellaisia sukkia, joita neuloessanne olette saaneet allergiaoireita langasta?

27 kommenttia:

  1. Sun pitää ottaa joku muu testinuuskuttelemaan niitä! Sit jos ne ei saa oireita niin ne ehkä vois antaa lahjaksi jos saaja ei ole kovin superherkkä asioille ylipäätään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Poikaystävän laitoin kans haistelemaan tota kerää. Haju oli sen mielestä villaisempi, kuin muissa 7 Veljestä -kerissä ja lankakerissäni ylipäätään, mutta allergiaoireita hänelle ei tullut, ainakaan pelkästä nuuskuttelusta. Itsellä nytkin nenä ihan valuu räkää, kun olin pihalla päättelemässä ja valokuvaamassa nämä sukat. :/

      Poista
    2. Testaapa jos saat oireita 100% villalangasta. Itse en saa. 7veikkaa en pysty käyttämään lainkaan, oireina nuha, ihottuma kasvoissa ja käsissä sekä limakalvoturvotus poski-ja otsaonteloissa.
      Aiheesta kysyin myös Novitalta jonka mukaan ei voi johtua langoista. Totta se kuitenkin on. Pahimmat sävyt vihreät, siniset ja musta. Harmaa ja valkoinen aiheuttaa lievemmät oireet.

      Poista
    3. 100% villalangasta en saa oireita. Neuloin jokin aika sitten poikaystävälleni huopuvasta villalangasta lapaset, ja niiden langan kanssa kaikki oli ok. Myös toista 100% villaa olevaa lankaa olen viime aikoina neulonut, eikä siitäkään ole tullut allergiaoireita.

      Laitoin Novitalle viestiä tästä langasta ja sen aiheuttamista oireista, ja siellä luvattiin laittaa viestiä asiasta eteenpäin. :)

      Poista
  2. Mä oon huomannut tummien seiskaveikan sävyjen aiheuttavan samaa. Tosin oon kyllä melko herkkä ja allerginen muutenkin. Uskoisin ekan pesun tekevän ihmeitä. Toisaalta paljon neulova äitini ei ole saanut ikinä langoista oireita. Jos tietäisin lahjan saavan olevan herkkä saamaan oireita, miettisin ehkä materiaalin uusiksi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle ei oo tummista 7 Veljestä -langoista tullut allergiaoireita, vaan tää oli ihan ensimmäinen lanka IKINÄ josta niitä tulee! :O Toisaalta, en kyllä tummia lankoja neulo niin paljoa, vaan kivat värit on enemmän minun mieleeni.

      Lahjan saaja ei ole mielestäni villa-allerginen tai muutenkaan herkkä villalle, tai muullekaan vastaavalle. Toisaalta itsekään en ole, mutta silti sain oireita tästä. :/ Olisi sääli antaa joululahja, joka tuottaa saajalle vain harmia, vaikka tarkoitus olisikin hyvä.

      Poista
  3. Allergikko täällä hei :) Itse olen allerginen rasvaisille värjäämättömille villa ja alpakkalangoille. Neuloessa niiskutan, mutta kun viimeistelynä pesen sukat käsin villapesuaineella, saan niistä ihan käyttökelpoisia jopa itsellekin. Eli kipin kapin pesemään ja vaikka kahteen kertaan ja tarpeen tullen yhden kerran etikkavedessä liotus, niin saatat saadakin hyvät lahjasukat vielä. Sukat säilyvät parhaiten uuden näköisinä, kun tekee nämä hommat käsin ja haaleassa vedessä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääkin kokeilla tuota haaleassa pesussa käyttämistä, kiitos vinkistä! :) Tähän hommaan kannattaa varmaankin ostaa jokin hellävarainen villapesuaine? Normaalisti kun käytän pyykkien pesussa ihan mitä vaan pyykinpesuaineita sattuu tarjouksesta löytymään.

      Poista
    2. Jos ongemana on pintakäsittelyaineet, niin pesu voi auttaa. Tuskin tuo sen kummempaa villaa ja muoveja on kuin muutkaan veljekset. Se luonnonvalkea sävy tuoksuu muuten ihan lampaalle, vaikka sekin on värjättyä! Mä tykkään, mutta sitä samaa tuoksua ei ole muissa sävyissä.

      Poista
    3. Tässä yksittäisessä vihreässä kerässä muuten on tuo tismalleen samanlainen lampaan haju, kuin siinä luonnonvaaleassa, jota joskus yhdessäkin ollaan haisteltu!

      Facebookissa kuulin, että sinertävät sävyt aiheuttavat useammin allergiaoireita juurikin noiden väri- ja pintakäsittelyaineidensa takia. En ole tällaiseen faktaan aiemmin törmännyt, eikä minulla siniset langat ole mitään aiheuttaneet aiemmin (eivätkä nämä vihreätkään), mutta ihan todenperäistähän tuo voisi olla.

      Poista
    4. Itsellä on käytössä luontaistuotekaupasta hankittu Sonett villapesuaine. Se on hyvä myös näin tuoksuherkälle kuin minä. Ei montaa euroa maksa se ihan pienin pullo. Marketeissakin on villalle ja silkille tarkoitettuja pesuaineita, ennen käytin Serton versiota, mutta pahukset muuttivat sen tuoksua :(

      Poista
    5. Kiitti vinkistä! :) Joku pikkupullo villapesuainetta - mielellään mahdollisimman tuoksutonta - voisi olla ihan hyvä hankinta!

      Poista
  4. Minä olen saanut iho-oireita, kun olen neulonut seiskaveikalla. Kutittaa silmäluomia armottomasti. Ainakin Raita ja kirjava lanka, molemmissa on mustaa, valkoista ja harmaata, Raidassa myös punaista. Mietin samaa: uskallanko antaa kenellekään jos itse saan oireita, mutta toisaalta: neuloessa lanka pölisee kasvoille, mutta sukathan ovat jaloissa eivätkä naamaa vasten. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on tuota samaa musta-harmaa-punaista raitaa, ja siitä on ollut suunnitteilla myös neuloa joululahjasukat. Toivottavasti siitä ei tule allergiaoireita. :/

      Tuo on kyllä totta, että sukat on jalassa, eikä naamalla! :D Ehkä ne siis uskaltaa antaa joululahjaksi!

      Poista
  5. Jos on todella allerginen, niin tuo pesu ja varoituksen sana voisi olla paikallaan! Mutta itse olen saanut mohair-tai angoralangoista oireita neuloessani, en kuitenkaan niitä pitäessäni:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saaja ei käsittääkseni ole allergikko, kun taas itse olen allerginen oikeastaan kaikelle, mitä lääkärit ovat keksineet testata. Ehkä siis uskaltaudun antamaan nämä eteenpäin!

      Poista
  6. Jos lahjan saaja ei ole allerginen niin tottakai voi:) Itsellä ei ikinä ole tullut allergiaoireita mistään langasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kai sitten uskallan antaa nämä jouluna lahjaksi! :) Minulla tämä kerä on ollut ainoa lanka, josta allergisia oireita on tullut.

      Poista
  7. Kauniit sukat! Muistaakseni viime talvena fuksian värisestä seiskaveikasta ranteet alkoi kovasti kutisemaan työtä tehdessä... en tiedä oliko allergiaa vai mitä. :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Saattoi hyvinkin olla jotain allergiaa tai yliherkkyyttä!

      Poista
  8. Aika erikoinen juttu että yksi väri aiheuttaa oireita. Tosin muistan koulusta yhden tytön joka ei voinut käyttää punaisia lapasia ym. Itse olen aika monelle jutulle allerginen, mutta onneksi en -vielä- ole saanut langoista oireita. Tuli mieleen että oletko mahdollisesti ostanut nämä langat eri kaupasta kuin aikaisemmat, että jos kaupan ilmasta olisi tarttunut jotakin lankoihin.

    Mari K.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ostanut samalla kerralla enemmänkin lankoja, ja niistä olen neulonut ilman oireita. Tämä kerä on ostettu Turun keskustassa olleen Tokmannin loppuunmyynnistä alesta, oli yksi monista hamstraamistani langoista.

      Poista
  9. Minä kudoin Novitan Duo sinistä lankaa, kädet oli kuin santapaperia ja yöllä yskin kuivaa yskää... Sama on ollu joistain 7-veikkalangoista, en vain heti tajunnu yhteyttä. Mihinköhän näistä tulis tehdä valitus, kauheaa jos lapsi saa näistä tekeleistä jonkun sairaskohtauksen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella ikävän kuuloista! :( Novitan sivuilta löytyy tuollainen "Ota yhteyttä" -osio, sen kautta ainakin saa lähetettyä reklamaation tuotteista. Suora linkki siihen tässä: https://www.novitaknits.com/fi/fi/ota-yhteytta

      Toivottavasti lapsellesi - tai kenellekään muullekaan - ei tule mitään allergiakohtausta tai muuta vastaavaa tuotoksistasi! :/

      Poista
  10. Kuulin eräältä käsityöalan ihmiseltä, että Novitan lankoja tehdään ulkomailla ja kuljetetaan tänne isoissa konteissa. Ajattelin, että josko niihin kontteihin laitetaan jotain tuholaisenestomömmöjä jotta langat kestää hyvänä. Tämä on ihan minun ajatus asiasta. Toivottavasti on vain kuviteltua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, niinhän niille tehdään. Ja todennäköisimmin, ainakin jos langat tuodaan kaukaa, niihin käytetään jotakin suoja-aineita. Näin ainakin itse luulisin. Itse tosin uskon, että tässä tapauksessa langasta on puuttunut jokin käsittely jo tuotantovaiheessa.

      Poista
  11. Pese ne kerran, mun allergiat helpotti kun pesin ne. Olen pessyt ihan pelkän lankakeränkin ennen kun aloittanut kutomaan.

    VastaaPoista